Valle delle Ferriere

De wandeling in de Valle delle Ferriere loopt in dezelfde vallei als de Valle dei Mulini, alleen enkele honderden meter hoger. Daardoor krijg je een totaal andere wandeling.

Deze wandeling kan je ook starten vanuit Amalfi. Je neemt hiervoor een steil pad (meer een trap) die je naar Pogerola brengt. Ons hotel ligt echter op de weg naar Pogerola en bovendien krijgen we van onze hotelbaas een lift aangeboden. We kiezen voor 'the easy way' en aanvaarden de lift naar Pogeral, er staat ons tenslotte nog een meer dan behoorlijk menu te wachten.

Pogerola ligt op een hoogte van ong. 300 meter. Het eerste deel van de wandeling loopt flink omhoog, tot je een hoogte bereikt van ong. 500 meter. Het pad blijft verder relatief vlak. Het slingert zich langs de flanken van de heuvels, nu eens door een rustig bos, dan weer langs onder de rotspartijen, met prachtige uitzichten op de vallei. Een enkele keer passeer je nog een huisje, met de obligate citroenbomen en bijhorende moestuintjes.Op een open plek herinneren enkele zwart geblakerde boomstammen nog aan een bosbrand die enkele geleden een deel van dit natuurschoon verwoestte. Gelukkig herstelt de natuur zich snel. In enkele van de vele valleitjes stroomt het water nog naar beneden langs kletterende watervallen.

Je volgt verder de roodwitte tekens van de C.A.I. (Italiaanse Alpinistenclub), vergelijkbaar met de GR-paden.  Op het verste punt van de wandeling, na een kilometer of vier, komt je opnieuw aan de Rio Canneto, die verder naar beneden stroomt via de Valle dei Mulini. Een brugje is er niet, we raken nog net met droge voeten aan de overkant, hoewel we even later toch onze voeten laten afkoelen in het ijskoude water. Even stroomopwaarts liggen nog een paar serieuze watervallen. Tijd voor een picnic of tenminste een half uurtje platte rust bij dit natuurschoon.

Valle delle Ferriere Valle delle Ferriere

De weg loopt nu opnieuw in de richting van de kust. Het pad wordt iets breder, de uitzichten worden weidser. Je krijgt eerst Pogerola (het vertrekpunt) in het vizier, enkele van de watervallen en ook Amalfi komt opnieuw in beeld. Als het pad met de rood-witte tekens opnieuw steil naar omhoog gaat (richting Castello) volg je het bredere vlakke pad.

Bij een volgende splitsing heb je de keuze : ofwel afdalen naar Pontone en verder via de Valle dei Mulini naar Amalfi, ofwel de weg volgen naar Scala. Wij kiezen voor de tweede optie en worden even verder, vlak voor een korte tunnel, beloond met een prachtig uitzicht. Amalfi en Atrani kunnen hier samen op de foto.

Valle delle Ferriere

Na de tunnel heb je een mooi uitzicht op Scala en vooral Ravello : de villa Cimbrone en de vele kerken die Ravello en Scala rijk zijn. In de achtergrond ligt de Convento di San Nicola eenzaam tegen de bergflanken. Als we nog terugkeren maken we ook deze wandeling (vanuit Ravello naar Minori). We lopen verder tot in Ravello, waar we even later verjaagd worden door een fikse regenbui. Gelukkig kregen we deze niet eerder op de dag over ons heen.

Bestel bij ons uw wandelkaart voor de Valle delle Ferriere.

Bestel onze reisgids

Wij hebben onze eigen reisgids voor de Amalfitaanse Kust gemaakt. Je vindt er onze favoriete plaatsen in de dorpjes, de wandelingen met de mooiste uitzichten en suggesties voor excursies in de omgeving. 80 bladzijden, boordevol informatie om alles om je bezoek aan de Amalfitaanse Kust voor te bereiden.

Naast de reisgids kan je bij ons ook gedetailleerde wandelkaarten bestellen.

Reisgids Amalfitaanse Kust

Van Furore tot Positano

Van Maiori tot Furore

Sorrento

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of de Amalfitaanse Kust echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan.
Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Reisgids Amalfi

Onze reisgids
8 EUR

Van Maiori tot Furore

Sorrento

Capri

Van Vietri sul Mare tot Maiori

Nu kopen

Help ons door dit te delen met je vrienden !