Valle dei Mulini

Vanuit Amalfi kan je verschillende wandelingen maken. Bij onze voorbereidingen raakten we wat in de war omdat de verschillende benamingen door elkaar gebruikt worden : Valle dei Mulini, Valle delle Ferriere, Torre del Ziro. Achteraf bekeken was het eigenlijk vrij eenvoudig. Beide wandelingen lopen in dezelfde vallei. De eerste (Valle dei Mulini) volgt de loop van de Canneto en verder naar Pontone (waar je absoluut naar  het uitkijkpunt boven de Torre del Ziro moet gaan). De tweede (valle delle Ferriere) loopt in dezelfde vallei, alleen enkele honderden meter hoger. Daardoor krijg je een totaal andere wandeling. Je kan deze combineren met Scala en Ravello.

De wandeling in de Valle dei Mulini start in het centrum van Amalfi. Je wandelt de hoofdstraat af naar omhoog tot aan het Museo della Carta. Sla rechtsaf en na 50 meter opnieuw links de trappen op. Het gaat stevig omhoog, het pad is in het begin goed geplaveid maar verderop wordt het iets 'natuurlijker'. Je passeert enkele oude leegstaande gebouwen, oude papiermolens, je loopt tussen de citroenplantages en beneden in de vallei hoor je het water stromen van de Canneto.

Aan de tweede molen, kom je eindelijk in de buurt van het riviertje. Je ziet onmiddellijk enkele stroomversnellingen en kleine watervalletjes. Je zit nu volop in de wilde natuur. Bovenaan het pad kom je bij de ruines van een derde molen, waar de Canneto haar volle pracht toont. De ene waterval volgt op de andere. We hadden misschien geluk dat het de vorige dag zwaar geregend had (een mens mag al eens wat geluk hebben), waardoor het allicht net iets spectaculairder was.

Boven (aan het bruggetje over de rivier) loopt het pad nog door (de Sentiero Giustino Fortunato). Het maakt de verbinding met de hogergelegen wandeling. Je keert hier best op je stappen terug en volgt verder de wandeling in de richting van Pontone. Het gaat nog steeds licht omhoog, je loopt nu op de flank van de vallei, de rivier verdwijnt opnieuw achter het groen. Bij het naderen van Pontone, krijg je opnieuw Amalfi in beeld, beneden in de vallei, met het blauwe water in de achtergrond.

Valle dei Mulini Valle dei Mulini - watervallen

In Pontone zelf is niet zoveel te zien. We volgen de aanduiding naar de Torre del Ziro. Bij een splitsing loopt rechts de 'trap' die steil beneden naar Amalfi duikt. We kiezen echter voor links, ondanks een dranghek dat het pad afsluit. Even verderop zigzagt het pad opnieuw naar boven, passeert een hek (dat gelukkig openstaat) en komt boven op een plateautje. Het pad loopt verder onder de bomen, we negeren verschillende zijwegen tot we aan een uitkijkpunt komen, waarvoor woorden tekort schieten : links bovenaan ligt Ravello (villa Cimbrone) en de westelijke helft van de Amalfitaanse kust, links beneden Atrani (foto 1 hieronder), in het midden de Torre del Ziro (foto 2) en rechts beneden Amalfi (foto 3).

Ronduit schitterend ...

Atrani

Torre del Ziro

Amalfi

Vanuit Pontone heb je verschillende mogelijkheden om terug te keren naar Amalfi. Je kan met de trappen naar beneden, allicht de snelste manier, maar onze kuiten hebben al genoeg trappen verteerd en gehaast zijn we ook al niet.  Er rijdt ook een bus terug, maar slechts enkele keren per dag. We kiezen er dan ook voor om terug te lopen naar Atrani. We volgen enkele honderden meter de hoofdbaan, die gelukkig niet al te druk is. Daarna kiezen we voor het pad (met trappen) dat recht naar het centrum van Atrani leidt. Eenmaal tussen de huizen van Atrani, versmalt het pad nog. Het is op sommige plaatsen zelfs volledig overwelfd. We komen uiteindelijk terecht op een kleine binnenplaats in het centrum, waar enkele terrasjes ons vriendelijk uitnodigen op een ijsje. Een verleiding waaraan we niet kunnen weerstaan alvorens terug te wandelen naar Amalfi (langs de Strada Statale).

Bestel bij ons uw wandelkaart voor de Valle dei Mulini.

Bestel onze reisgids

Wij hebben onze eigen reisgids voor de Amalfitaanse Kust gemaakt. Je vindt er onze favoriete plaatsen in de dorpjes, de wandelingen met de mooiste uitzichten en suggesties voor excursies in de omgeving. 80 bladzijden, boordevol informatie om alles om je bezoek aan de Amalfitaanse Kust voor te bereiden.

Naast de reisgids kan je bij ons ook gedetailleerde wandelkaarten bestellen.

Reisgids Amalfitaanse Kust

Van Furore tot Positano

Van Maiori tot Furore

Sorrento

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of de Amalfitaanse Kust echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan.
Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Reisgids Amalfi

Onze reisgids
8 EUR

Van Maiori tot Furore

Sorrento

Capri

Van Vietri sul Mare tot Maiori

Nu kopen

Wij verdienen een kleine commissie als jij reserveert of bestelt via één van de links hieronder.

Booking.com Hotels.com autoeurope expedia Maak zelf je fotoboek met Albelli bol   ... en meer ...