Baia di Trentova

Even ten zuiden van Agropoli ligt de Baia di Trentova, één van de mooiere zandstranden in de omgeving. Het ligt er wat verwaarloosd bij, het gratis parkeerterrein in de omgeving kan je zelfs gerust een puinhoop noemen. De Italianen maken er blijkbaar een gewoonte van om tijdens hun vakantie alle afval gewoon maar uit de wagen te kieperen.

In de lido (strandbar) worden de stoelen waar we opzitten letterlijk onder ons weggenomen. Seizoen over.

We maken hier onze laatste wandeling. We hebben ondertussen een vrij gedetailleerde wandelkaart gekocht en voelen ons dus veilig. We nemen de weg die rechts van het (gratis) parkeerterrein loopt, het begin van de 'kustwandelweg' die de hele kust van Cilento afloopt. Na enkele honderden meters, buigt de weg licht naar rechts en loopt langzaam de hoogte in, waardoor we een mooi uitzicht krijgen op de baia di Trentova, met in de achtergrond Agropoli en veel verder de Golf van Salerno en de Amalfitaanse Kust.  (foto hieronder links).

Als we op links twee huizen (ruïnes) voorbijgaan, hangt er een bordje 'Privaat terrein'. Onze wandelkaart geeft van hieruit ook een alternatieve weg, die hoger op de berg loopt, we besluiten deze maar te nemen. Aanvankelijk is het pad vrij duidelijk zichtbaar. Aan een volgende ruïne gaan we naar rechts, hoger de berg op. Het pad is nog nauwelijks zichtbaar, maar we houden de top van de Monte Tresino op onze linkerkant. Na een half uurtje komen we een Duits koppel tegen, dat de wandeling in de andere richting maakt, wat ons uiteraard gerust stelt. We komen opnieuw terecht op een breder pad, passeren enkele hekken en zelfs een slagboom (die opnieuw waarschuwt dat het gebied waar we uitkomen privaat terrein is). We komen uit aan de Casale di San Giovanni, alweer een ruïne ditmaal van een kerk / klooster.

Baia di Trentova - kust Trentova - kustwandeling

Enkele honderden meter verder, op het ogenblik dat we een zicht krijgen op de kust in het zuiden, met Santa Maria en Castellabate (foto hierboven rechts), nemen we rechtsaf een brede grindbaan die met enkele haarspeldbochten afdaalt naar de kust. Als we een villa in het zicht krijgen, slaan we rechtsaf een smal pad in (met rood-witte wegwijzer) dat langs de villa (afgesloten met een hoge omheining) loopt. (Mocht je de wandeling toch in de omgekeerde richting maken, dan moet je op het punt dat de weg vastloopt op de villa, het kleine weggetje nemen dat links van het domein langs de omheining omhoog loopt.) We komen opnieuw op het pad dat langs de kust loopt. We lopen voorbij de Torre di Punta Tresino, een ruïne van een toren ditmaal. Even verder zien we beneden nog een kleine baai, met een miniscuul strandje, maar er loopt niet direct een duidelijk pad naar beneden. De weg komt uiteindelijk uit op het punt waar we de alternatieve weg namen in het begin. Het domein aan de linkerkant is dan wel privé, de weg is duidelijk openbaar.

B&B Baia di Trentova

We hadden de Baia di Trentova allicht niet gevonden, indien we voor onze laatste overnachting niet op zoek waren geweest naar een B&B. Via Tripadvisor kwamen we terecht in de B&B Baia di Trentova , een vrij recente B&B, die wordt uitgebaat door een jong echtpaar Oreste en Adriana. Hun B&B heeft een schitterende ligging, hoog op de heuvel, met zicht op zee. We worden er onthaald op een drankje, zelfgemaakte cake en overheerlijke citroentaart. Omdat we zo laat boekten, kunnen we niet meer genieten van de kookkunsten van onze gasten, maar de beschrijvingen op Tripadvisor laten er geen twijfel over bestaan : dit moet gewoonweg heerlijk zijn.

b&b Baia di Trentova

Bestel onze reisgids

Wij hebben onze eigen reisgids voor de Amalfitaanse Kust en Cilento gemaakt. Je vindt er onze favoriete plaatsen in de dorpjes, de wandelingen met de mooiste uitzichten en suggesties voor excursies in de omgeving. 80 bladzijden, boordevol informatie om alles om je bezoek aan Cilento en de Amalfitaanse Kust voor te bereiden.

Naast de reisgids kan je bij ons ook gedetailleerde wandelkaarten bestellen.

Reisgids Cilento Kust
4 EUR

Cilento tourist map
8 EUR

Cilento 100 wonders
15 EUR

Nu kopen !

Help ons door dit te delen met je vrienden !