Eidfjord

Eidfjord ligt aan de gelijknamige fjord, een zijarm van de Hardangerfjord. Het ligt op de verbindingsweg tussen Oslo en Bergen, waardoor het meteen op de route ligt van vele klassieke tournees door Noorwegen.

Het dorpje op zich stelt niet veel voor, maar in de nabijheid liggen enkele bezienswaardigheden die de moeite meer dan waard zijn, waaronder ook enkele die in aanmerking komen indien het weer wat slechter is.

Aan de waterkrachtcentrale (een zestal kilometer voorbij Eidfjord) vertrekt ook een prachtige wandeling naar Kjeasen, een bergboerderij die op een hoogte van 500 meter boven de fjord ligt. Je kan parkeren aan de waterkrachtcentrale. Dan volg je een smal pad, rechts van het meer, dat na 300 meter rechts, steil de berg oploopt. Het is een vrij zware klim. Sommige stukken zijn voorzien van touwen en laddertjes, de wandeling is dus enkel aan te raden bij droog weer.

Boven word je beloond met een prachtig zicht over de fjord, ideaal voor een picnic. Je kan of moet langs dezelfde weg terug, aangezien de tunnel die naar de boerderij loopt (2.5 km lang) verboden is voor voetgangers. Ik wil echter onze knieën sparen en ga toch terug door de tunnel (een sweater en een zaklamp zijn er geen overbodige luxe).

Duur van de wandeling: Ongeveer 4 uur (omhoog langs het pad, terug langs de tunnel).

Aanduiding: rode T

De boederij Kjeasen was tot in 1974 enkel bereikbaar via het kleine paadje. Voor de bouw werden alle materialen langs die weg naar boven gebracht. De kinderen liepen in de zomer dagelijks af en op het pad om beneden naar school te gaan. In 1974 werd een tunnel gemaakt die naar de boerderij loopt.

Bestel ons reisdossier

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of Noorwegen echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan. Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Noorwegen Reisgids

Nu kopen

Wij verdienen een kleine commissie als jij reserveert of bestelt via één van de links hieronder.

Booking.com Hotels.com autoeurope expedia Maak zelf je fotoboek met Albelli bol   ... en meer ...