Roque Nublo

De Roque Nublo is een monoliet van 67 meter hoogte ten zuidoosten van Tejeda. De top reikt tot 1813 meter, beneden sta je op 1746 meter. Het is een echte landmark, die je vanop grote afstand al kan zien. Je ziet bijvoorbeeld zijn topje staan vanaf de duinen van Maspalomas.

In de buurt staan nog twee kleinere exemplaren :

De gemakkelijkste manier om er naartoe te gaan is via La Goleta op de GC-600. Het aantal parkeerplaatsen is er beperkt, maar je kan de wagen ook achterlaten aan de kant van de weg. Anders moet je wachten tot er iemand wegrijdt.

Roque Nublo

Via een pad van ongeveer 1km kan je naar de voet van de Roque Nublo wandelen. Het begin van het pad is nog vlak, maar verderop zitten er enkele steilere stukjes tussen, met een rotsachtige ondergrond. Als je geluk hebt, zie je aan de Degollada del Nublo Tenerife en de Teide liggen. Als je nog iets hoger gaat, kom je aan de voet van de Roque Nublo. Vandaar heb je een schitterend uitzicht over het zuiden en het westen van het eiland. In het westen zie je de Barranco de la Aldea, met het stuwmeer Embalse de Parralillo, en verderop het stadje San Nicolas. In het zuiden merk je zelfs de duinen van Maspalomas.

Lengte van de wandeling : 2km (heen en terug)
Hoogteverschil : 100 meter

Wandeling vanaf Cruz de Tejeda

Vertrek vanaf Cruz de Tejeda voor deze wandeling naar de Roque Nublo. Tegenover het kruis loopt een pad, de PR GC_40, in de richting van Llanos de la Pez. Het pad stijgt lichtjes en biedt algauw enkele mooie uitzichten : rechts op de Roque Nublo en de Caldera de Tejeda, links op de noordzijde van het eiland. Na ongeveer een kilometer komt het pad op een asfaltweg, die je enkele honderden meter volgt tot aan de Degollada Becerra, vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het dorpje La Culata. Er is een informatiecentrum (spijtig genoeg gesloten toen wij er voorbijkwamen). Aan de kleine parking volg je de wegwijzer GC-40. De weg gaat nu even steil omhoog, maar loopt verder vrij vlak.

Naaldbos

Uitzicht

Embalse

Het pad loopt langsheen de helling, soms in de schaduw van naaldbomen. Na enige tijd kruis je een weg, die rechts naar een kleine camping leidt. Volg verder de GC_40. ALs je links een vakantiepark passeert (met basketbalplein) kom je even verder op de GC-40, die je rechts volgt richting La Goleta (links loopt de weg verder naar Llanos de la Pez). Even verder buigt de weg linksaf en loopt naar beneden. Je krijgt nu een zicht op de Embalse de los Hornos, een klein stuwmeer boven La Culata. Maak je geen illusies, je kan er geen frisse duik in het water nemen. Maar als je bovenkomt aan de overzijde van de dam, staat er misschien wel een verkoper met enkele locale specialiteiten (en drank om de voorraad aan te vullen).

Je loopt van hieruit verder langs de asfaltweg in de richting van Roque Nublo. Na enkele honderden meter kom je aan de parking La Goleta, vanwaar een kleinere wandeling vertrekt naar Roque Nublo. (zie hierboven)

Op deze lus, kan je na enkele honderden meter rechtsaf slaan. Dat pad daalt af naar La Culata, een dorpje dat 250 meter dieper in het dal ligt. De afdaling loopt langs een duidelijk pad. Op sommige plaats dwars je de uitgedroogde bedding van een beekje. Bij het binnenkomen van La Culata, sla je rechtsaf aan de eerste splitsing. Deze weg leidt naar het dorpje. Hoera ! Er is zelfs een bar en verderop nog ééntje. Toeristenprijzen hebben ze hier duidelijk niet. Vijf grote glazen spuitwater kosten ons slechts 1 Euro. (anno 2010 intussen)

Net voorbij de eerste bar (op de linkerkant) loopt een pad (trap) tussen de huizen naar omhoog. Volg dit pad tot je na ongeveer 10 minuten terug op een asfaltweg komt. Sla hier rechtsaf. Na 200 meter neem je links een betonbaan die steil omhoog loopt en je nadien via een kleiner pad terug de berg op leidt richting Degollada Becerra, en verder naar Cruz de Tejeda.
(We moeten toegeven dat het bij ons in dit laatste stukje misliep, maar dankzij een lift van een bereidwillige dorpsbewoner raakten we via de hoofdwegen toch op onze bestemming :-)

Pico de Las Nieves

Niet zover van de Roque Nublo ligt de Pico de los Nieves, met zijn 1949 meter de hoogste top van Gran Canaria. Verlaat de parking van de Roque Nublo in oostelijke richting en volg de aanwijzingen naar de Pico. Je kan er met de wagen naar boven rijden voor een schitterend uitzicht op de wijde omgeving, inclusief Tenerife met de Teide. De top zelf is militair gebied en niet toegankelijk.

Als het beneden aan de kust bewolkt is, kan het gebeuren dat je hier toch boven de wolken zit, wat het uiterst spectaculair maakt, zeker als je in de verte ook nog de Teide boven de wolken ziet uitsteken.

Bestel onze reisdossiers en kaarten

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of Gran Canaria echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan. Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Gran Canaria Reisgids     Reisgids Tenerife   Lanzarote_Reisgids   Reisgids La Gomera   Reisgids Madeira

Gran Canaria Reisgids

Reisgids Gran Canaria

Wandelkaart Gran Canaria

Reisgids Tenerife

Reisgids La Gomera

Lanzarote_Reisgids

Reisgids Lanzarote

Reisgids Madeira

Help ons door dit te delen met je vrienden !