Sentiero 1 - AV5T

Tussen Portovenere en Levanto loopt het wandelpad met nummer 1 over een totale afstand van ongeveer 38 kilometer. Die weg wordt ook wel de 'Alta Via Cinque Terre - AV5T' genoemd.

Het traject tussen Portovenere en Campiglia behoort tot de mooiste wandelingen die je in Cinque Terre kan maken.

Vanaf het vertrek in het centrum van Portovenere gaat het pad onmiddellijk steil de hoogte in langs de rechterzijde van het kasteel.

Wanneer je boven het kasteel stijgt, krijg je een mooi beeld op Portovenere, met de Chiesa di san Pietro.

Portovenere - Palmario - Tinto

Zodra je boven bent, loopt het pad nu eens tussen de bomen, dan weer op een rotsachtige bodem. Vergeet niet om af en toe eens achterom te kijken. Je ziet de Chiesa San Pietro, met daarachter de eilandjes Palmaria, Tino en Tinetto.

Wees voorzichtig : op enkele plaatsen loopt het pad langs de steile rotswand. Wie hoogtevrees heeft, zal hier wellicht enkele moeilijke passages meemaken.

Het pad loopt verder tot Campiglia (380m), waar in de Piccolo Blu gelegenheid is om iets te eten of te drinken.

Vanaf Campiglia kan je ook met de bus naar La Spezia, of terug naar Portovenere.

Vanaf Campiglia naar de Telegrafo (516 m) is het ongeveer een uur wandelen. Ook op de Telegrapho is een restaurantje, waar je ook terecht kan voor een hapje en een drankje.

Vanaf de Telegrapho kan je via de Sentiero N° 3 afdalen naar Riomaggiore (er zijn zelfs twee varianten. Je passeert er langs de Nostra Signori di Montenero, waar je een prachtig overzicht hebt op alle dorpjes van de Cinque Terre.

Manarola - Wandelen

Vanaf de Telegrafo loopt het pad verder  tussen de bomen van het Parco Nazionale.

Je passeert aan de Sella La Croce, waar je links kan afslaan naar Riomaggiore via het groene pad N° 1.

Even verder, kom je aan de Monte Capri (785 m), waar nog enkele menhirs zouden staan (niet gevonden). Hier kan je links afslaan om via het groene pad N° 2 af te dalen naar Manarola

Je loopt nog steeds over de bergkam langs de Sella della Cigoletta (605m) waar je kan afdalen naar Vernazza via het gehucht San Bernardino (groene pad N° 7).

Je loopt verder in de richting van Monterosso  langs de Monte Gaginara, de Monte Castello en de Monte Malpertuso.

Santuario Nostra Signora di Soviore

Het pad loopt hier langs de grote weg, je passeert er het Santuario Madonna di Soviore, waar je de sentiero 509 kan afdalen naar Monterosso.

Je loopt nog anderhalve kilometer verder op de grote weg (bergaf) tot aan de Colla di Gritta. Daar kan je ‘rechts van het restaurant’ de sentiero N°12 nemen die je in een uurtje naar Levanto brengt (via het gehucht Fontana). Voor de sentiero N°1 moet je het hek links van het restaurant binnengaan.

Het pad loopt even verder naar omhoog en maakt een bocht naar het zuidwesten. Je loopt dicht bij de heuvelkam en krijgt afwisselend uitzichten op Levanto en op de kust van Cinque Terre. Na een tweetal kilometer heb je aan de rechterkant 2 sentieri (14 en 15 of 572 en 571) die eveneens naar Levanto lopen. De Sentiero N°1 loopt verder tot aan de Sella S. Antonio (314m) aan de Punto Mesco, van waaruit je opnieuw een schitterend uitzicht krijgt op de volledige kustlijn.

Voor een drankje of een lichte maaltijd kan je terecht in La Soviore of in het restaurant op de Colla di Gritta.

Op de Colla di Gritta kan je ook de bus nemen naar Monterosso. Het pad loopt hier even langs de grote weg, je passeert er het Santuario Madonna di Soviore, waar je via het groene pad 509 kan afdalen naar Monterosso.

Aan de Punta Mesco kan je via het groene pad 510 terug naar Monterosso of verder naar het eindpunt Levanto.

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of Cinque Terre echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan.
Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Reisgids cinque terre

Complete wandelgids
10 EUR

Nu kopen

Wij verdienen een kleine commissie als jij reserveert of bestelt via één van de links hieronder.

Booking.com Hotels.com autoeurope expedia Maak zelf je fotoboek met Albelli bol   ... en meer ...