200 km wandelpaden in Cinque Terre

Tussen de sentiero N°1 (het Rode pad) en de Sentiero N°2 (het Blauwe pad) lopen talrijke transversale verbindingswegen (wandelpaden) : de groene paden. Ze hebben een eigen nummering en verbinden de dorpen met de Sentiero N°1 die over de heuvelkam loopt. Ze gaan vrij steil naar omhoog, tot zo'n 500 meter, over een afstand van 3 à 5 km, een gemiddeld stijgingspercentage van 10 tot 15%. Het grote voordeel van deze wandelpaden is dat het er veel minder druk is, terwijl ze in schoonheid nauwelijks moeten onderdoen voor de Sentiero Azzurro.

Een goede conditie is wel vereist. Zorg ook voor voldoende drank en proviand, zeker als het warm is. Je komt immers niet op alle plaatsen een bar of restaurantje tegen om de dorst te lessen.

Dit zijn de voornaamste paden :

Kaartjes en GPX-tracks van deze wandelpaden zijn te vinden in ons dossier. Je vindt er ook verschillende suggesties om de verschillende sentieri te combineren tot lusvormige wandelingen. Door gebruik te maken van het openbaar vervoer kan je bovendien op enkele plaatsen de steile klim vermijden, zodat ook de wandelingen ook haalbaar worden voor de iets minder geoefende wandelaar.

Hieronder geven we, als voorbeeld, een meer gedetailleerde beschrijving van één van de lusvormige wandelingen.
Het was onze eerste wandeling, in 2008. Some details kunnen ondertussen veranderd zijn, maar je overleeft het zeker.

We starten de wandeling in Manarola, waar we de hoofdstraat omhoog nemen, voorbij de dorpskerk en even verderop de parking.

We volgen wandelweg nr 2 en 6, maar belangrijker : ook het witrode teken van een GR-pad (dat veel frequenter aangeduid staat)

Na het dwarsen van de hoofdweg komen we in de wijngaarden terecht. Bij de splitsing tussen wandelweg 2 en 6 kiezen we voor nummer 2 (tevens GR). De weg loopt steil omhoog. Vergeet niet af en toe eens achteruit te kijken voor een zicht op het steeds kleiner wordende Manarola.

Wandelpad in het Nationaal Park CInque Terre

Enkele honderden meter verder komen we terecht in een loofbos, de wegaanduidingen verdwijnen even, terug dus om opnieuw op het goede spoor te komen. Hier begint ook het Nationaal Park. We moeten een poortje door (om de wild boars in het park te houden). Even verderop hebben we door dat het over de wilde everzwijnen gaat, als een hele familie op een tiental meter van ons plots wegstuift.

parco nazionale Cinque Terre

Boven op de bergkam is het even onduidelijk waarheen. Nummers van wandelwegen worden niet meer aangegeven, evenmin al de menhir die hier ergens moet staan (of liggen). We besluiten dan maar om rechtsaf het GR pad verder te volgen (dat achteraf ook als wandelweg nummer 1 op ons kaartje blijkt te staan). Als we even later een groep mountainbikers tegenkomen, zijn we gerustgesteld.

Eigenlijk volgen we nu de sentiero N°1, het pad dat van Portovenere naar Levanto loopt. Het loopt vrij vlak, welgekomen na de toch wel steile klim. We laten even verder de afdaling naar Riomaggiore rechts liggen en stappen door. Onze knieën verkiezen een grote omweg boven een scherpe afdaling.

De uitzichten blijven indrukwekkend. Riomaggiore verschijnt regelmatig in beeld en in de verte zien we de Nostra Signori di Montenero, die boven Riomaggiore uittorent.

Halfweg de afdaling, aan de Telegrafo, is plots een bar / restaurant te zien. Na een banaan en een Mars, gaan enkele Italiaanse specialiteiten er vlot in.

We volgen nu verder het wandelpad nummer 3 naar de Nostra Signori di Montenero, vanwaaruit er een prachtig uitzicht is. Net een postkaart. Met een beetje verbeelding zie je hier zelfs de 5 dorpen liggen.

cinque terre - kust met 5 dorpen

De afdaling loopt verder tot in het centrum van Riomaggiore.  De Via dell'Amore brengt ons terug naar ons vertrekpunt. Momenteel zal je echter de trein moeten nemen.

Afstand : 12 à 15 kilometer.
Duurtijd : 5 uur (pauzes inbegrepen)

In ons dossier vind je nog meer wandelpaden, net buiten Cinque Terre :

Meer details over deze paden kan je vinden in ons dossier.

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of Cinque Terre echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan.
Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Reisgids cinque terre

Complete wandelgids
10 EUR

Nu kopen

Wij verdienen een kleine commissie als jij reserveert of bestelt via één van de links hieronder.

Booking.com Hotels.com autoeurope expedia Maak zelf je fotoboek met Albelli bol   ... en meer ...