Les 3 Calanques

Deze wandeling vertrekt vanuit Cassis en loopt langs 3 mooie en diep ingesneden calanques : Calanque de Port Miou, Calanque de Port Pin en Calanque d'en Vau. Een gedetailleerde kaart vind je onderaan deze pagina. De lengte van deze wandeling bedraagt tussen de 5 à 6 km (8 à 9 km indien de wandeling naar de Belvédère d'en Vau.

De wandeling start in Port Miou. Je kan de wagen achterlaten op de parking aan de Plage de Bestouan (betalend) of beter langs de kant van de weg, iets verder zodra je rechts een wegwijzer naar Port Miou en een aanduiding van het wandelpad bent voorbijgereden.  Je loopt enkele honderden meters tot je beneden bent in de Calanque de Port Miou.

Daar zie je het begin van het wandelpad en de eerste aanduidingen van de GR51 (GR98).  Je loopt langs de calanque met links de jachthaven en rechts de steile kalksteenwand van de voormalige steengroeve.

Giens

Calanque de Port PinDe weg stijgt langzaam, je krijgt een mooi uitzicht over de Calanque de Port Miou en de baai van Cassis met in de achtergrond de Cap Canaille.  Wanneer je terug naar beneden gaat krijg je een zicht op de Calanque de Port Pin.

Beneden op het strandje heb je verschillende mogelijkheden. We nemen het blauwe pad (nr 4 op onderstaand kaartje) dat steil naar boven gaat en zo dicht mogelijk bij de kust blijft. Als de weg naar rechts buigt krijg je een zicht op de Calanque d'en Vau, die in het zonlicht prachtige kleuren krijgt (waaruit we er twee hebben gekozen als achtergrond van onze 'Azurenkust'-site).

De weg draait opnieuw naar rechts, het binnenland in, iets verder naar links en komt dan op een kruispunt van verschillende wegen. Rechts gaat het terug naar het strand van de Calanque de Port Pin (die we later nemen als terugweg). Rechtdoor loopt het naar de jeugdherberg (nr 4a). We nemen de weg links en volgen nu de groene wandeling en het GR pad (aangeduid met rood-wit). Het pad loopt hier steil naar beneden over 2 à 300 meter, eerst tussen de rotsen, daarna tussen het grind. Beneden op de weg slaan we linksaf voor een picknick op het strand van de Calanque d'en Vau.

Calanques_Port_d'en_Vau_2

We keren terug naar tot aan de voet van de helling maar gaan nog een kijkje nemen op de Belvédère d'en Vau. Daarvoor blijven we de groen-wit-rode aanduiden volgen op de bodem van de Vallon D'en Vau, linksaf het kleine pad omhoog naar de Col de L'Oule en boven links het blauwe pad (nr 2) volgen dat tot aan de Belvédère reikt. Je ziet er langs de ene kant de Calanque d'en Vau, met in de achtergrond Cap Canaille, en langs de andere kant het meer westelijke deel van de Calanques met enkele eilandjes voor de kust van Marseille. De moeite waard om tot hier te komen.

Voor de terugweg keren we op onze stappen terug en volgen de GR tot in Port Miou.

(Voor een hogere resolutie, klik met de rechtermuisknop op onderstaand kaartje en kies 'afbeelding bekijken')

Bestel onze reisdossiers

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of Portugal echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan. Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Portugal Reisgids

Nu kopen

Help ons door dit te delen met je vrienden !