Sentiero degli Dei

Het Pad der Goden loopt van Bomerano naar Nocelle, hoog boven de Amalfitaanse kust. Enkel superlatieven kunnen deze wandeling beschrijven : Adembenemend en duizelingkwekkend.

Sentiero degli Dei - kaart

Het pad start op het dorpsplein in Bomerano, waar je beslist een kijkje moet gaan nemen naar de grote bronzen deur van het kerkje.

Bomerano kerk Kerk Bomerano

In de hoek van het plein, waar de borden met de kaarten staan start de wandeling. De weg gaat eerst vrij sterk naar beneden. Aan de splitsing neem je rechts de weg over het houten bruggetje (links loopt de Sentiero Pennina, die naar Furore loopt - of via een aftakking ook naar Praiano). Over het bruggetje, loop je links. Even verderop zie je het officiële beginpunt van de Sentiero.

Sentiero begin Sendiero Bomerano

De weg loopt langs de rotsen, via een breed pad, lichtjes naar beneden. Je ziet er in de verte al de Colle della Sera.

Sentiero - Colle della Sera Colle della Sera

Het pad ligt op een hoogte van ongeveer 550 meter. Nu eens loopt het langs een steile afgrond (links), dan weer onder hoge rotspartijen (rechts) of door de kleine valleitje tussen het struikgewas. De vergezichten op Furore, Praiano, Positano en de ruwe Amalfitaanse kust zijn van de mooiste die je je kan inbeelden.

Godenpad Sentiero degli Dei - Praiano

Bij het naderen van Nocello, wordt het pad weer beter onderhouden. In Nocello, aan het kapelletje met de fontein (drinkbaar water !) heb je de keuze : afdalen we af naar het kerkpleintje - bij ons eerste bezoek, verzuimen we om er onze documentatie op na te slaan en kiezen voor de wegaanduiding 'Positano - 1700 steps'. We realiseren ons te laat dat dit de afslag is naar Arienzo en missen zo het vervolg van de Sentiero naar Montepertuso. Als straf krijgen we er dan nog de 1700 trappen bij, zonder vlakke tussenstukken - of rechts afslaan. Het laatste is duidelijk de betere keuze. Even verder kom je aan de bar, waar je met wat geluk een plaatsje aan het raam kan bemachtigen met een prachtig uitzicht op Positano en de kust !

Sentiero degli Dei - Nocelle Montepertuso

Vanuit Nocelle kan je de bus nemen, maar we raden toch aan om zeker door te lopen tot Montepertuso. Het eerste deel van deze wandeling loopt nog over een oud pad, dat zeker de moeite waard is. Voor het tweede deel kiezen we voor de asfaltweg naar Montepertuso. Voor je Montepertuso bereikt, krijg je een zicht op de fameuze rots met opening erin.

Montepertuso heeft voor de rest niet zoveel te bieden. Neem er de bus, of toch nog aan te raden als je nog kan, neem het steegje rechts van de kerk en wandel door de olijfgaarden verder tot in Positano. Ondanks de vele trappen, zal je het je zeker niet beklagen.

Sentiero degli Dei vanuit Praiano

Je kan de Sentiero degli Dei ook bereiken vanuit Praiano. Je moet er dan wel enkele honderden meters voor klimmen, maar als je er verblijft bespaart het je de busrit naar het vertrekpunt Bomerano.

Eén van de mogelijkheden loopt via het Convento di San Domenico. Vanaf de Strada Statale neem je één van de zijwegen naar boven. Die heten dan wel 'Via F. Russo' of 'Via degli Ulivi', maar eigenlijk zijn het niet meer dan 'trappen'. Bovenaan sla je links de 'Via Croce' in, richting 'San Domenico'. Eenmaal de dorpskern uit gaat het steil omhoog, maar de trappen zijn goed onderhouden. Aan de Chiesa di San Domenico zit je al op een hoogte van 364 meter, met een prachtig uitzicht op Vettica en Positano.

San Domenico - Praiano San Domenico - Praiano

Het kerkje en vooral het klooster van San Domenico ligt er ietwat 'slordig' bij. De kerk is echter open (wat van de meeste andere kerken niet kan gezegd worden). Vogels hebben er vrij spel. Het is dan ook moeilijk te geloven dat de fresco links vooraan in de kerk al enkele honderden jaren oud zou zijn.

San Domenico - Sentiero degli Dei San Domenico - Praiano wandeling

Voorbij de kerk zijn er geen trappen meer. Het pad baant zich tussen de rotsen een weg naar boven. Even doorbijten. Na een half uurtje bereik je de Sentiero. Kies links voor Nocelle of rechts voor Bomerano.

Er zijn nog andere routes die je naar de Colle della Sera of naar Bomerano leiden. Bestel daarvoor bij ons uw wandelkaart.

Bestel onze reisgids

Wij hebben onze eigen reisgids voor de Amalfitaanse Kust gemaakt. Je vindt er onze favoriete plaatsen in de dorpjes, de wandelingen met de mooiste uitzichten en suggesties voor excursies in de omgeving. 80 bladzijden, boordevol informatie om alles om je bezoek aan de Amalfitaanse Kust voor te bereiden.

Naast de reisgids kan je bij ons ook gedetailleerde wandelkaarten bestellen.

Reisgids Amalfitaanse Kust

Van Furore tot Positano

Van Maiori tot Furore

Sorrento

Op onze website vind je al heel wat informatie waarmee je kan nagaan of de Amalfitaanse Kust echt een bestemming is waar jij wil naartoe gaan.
Heb je beslist om te gaan, dan kan onze reisgids je verder helpen om je reis verder te plannen.

Reisgids Amalfi

Onze reisgids
8 EUR

Van Maiori tot Furore

Sorrento

Capri

Van Vietri sul Mare tot Maiori

Nu kopen

Help ons door dit te delen met je vrienden !